Tanítási filozófiáim

     Tanárszakos hallgatóként az egyetem keretein belül a hospitálások alkalmával, illetve 5. és 6. évben megyünk csak valódi diákok közé. Addig mindössze tanulunk róluk és próbáljuk elképzelni,hogy vajon milyen is lesz és igyekszünk felkészülni a különböző helyzetekre is. Ugyanakkor van lehetőségünk magándiákokat fogadni és akár nyelviskolában is tanítani, de mindezt magán keretek között. Volt már szerencsém magántanárként kipróbálni magam, bár tudom, hogy osztályokat tanítani egészen más élmény lesz. A legelső óráimon általában meg szoktam határozni a diákokkal, hogy mi is a cél és hogy milyen léptékekben fogunk afelé haladni. Nyilván minden tanár szeretné visszahallani, hogy a diákjai ajánlják őt a többi gyermek számára, ezzel én is így voltam és vagyok is. Minden egyes órám célja az, hogy legyen legalább egy olyan gondolat, folyamat, ami értelmet adhat az órának. Szerintem tényleg ez az egyik legfontosabb eleme a tanári létnek, hogy közös nevezőre jusson a tanár és a diák. Szeretem úgy tartani az óráimat és ezt a későbbiekben is szeretném megtartani, hogy különböző részekre bontom és a száraz tananyag átadása mellett jusson idő a gyakorlatra is. Úgy gondolom, hogy egy mai tanárnak már nem tudóstanárnak kellene,hogy legyen, hanem inkább fejlesztőtanárhoz kellene,hogy hasonlítson. Fontosabbnak vélem a kompetenciák erősítését és a személyiségfejlesztést, mintsem a lexikális tudást. Ezzel nem azt mondom,hogy szakos tanárként nem kell értenünk a tárgyunkhoz,csupán úgy vélem,hogy másféle módszerekkel kell a tudásunkat átadnunk.
     Földrajztanárként kiemelkedően igyekszem felhívni a figyelmet a körülöttünk elterülő világra. A gazdasági folyamatok, az új építkezések, a lerombolt lakónegyedek megfigyelése és kicsit körülvizsgálása a kritikai gondolkodás elősegítését szolgálja. A diákok többsége még az érettségi évében dönti el,hogy valójában mivel szeretne foglalkozni,aztán miután elkezdik újat választanak,s megint újat. Ezt esetleg meg lehetne előzni azzal,hogyha már általános iskolában is elkezdenénk fejleszteni a gyerekek kompetenciáit és lehetőségük lenne belelátni egyes szakágakba gyakorlati úton is. Ezeket tanulmányi kirándulásokkal lehetne jól kivitelezni, melyet szintén földrajztanár szemszögből igen támogatok.
    Angoltanárként még inkább fontosnak vélem, hogy a világunk ismerése mennyire hasznos. Napjainkban az angol nyelv használata már mindennapos akármilyen szakmát választunk is. Alkatrészek, fejlesztések,szoftverek, konferenciák nagytöbbsége először angolul jelenik meg. Ebből kifolyólag nem csak az a fontos, hogy beszéljek angolul, hanem, hogy jól és pontosan is tegyem ezt, mivel egy-egy apró félreértés és máris részfolyamatok csúszhatnak el. Véleményem szerint minél előbb beszél egy gyerek angolul,annál több lehetőség nyílik meg előtte a világban. Támogatom a kéttannyelvű óvodák létesítését és már általános iskolában én bevezetném az IKT eszközök használatát, leginkább az okostábláét, mivel azon rengeteg program és tananyag nyílik meg a diákok számára, amelyet angol és földrajz órán is fel lehet használni. Emlékszem még diákként én is rengeteget használtam a mozaweb oldalát és óra után is gyakran néztük a szünetekben a különböző videókat.
    Ezek a filozófiám tudom,hogy rengeteget fognak változni még az évek során,de őszintén remélem,hogy a diákjaim évekkel később is úgy fognak visszatekinteni rám,hogy közben mosoly ül az arcukon.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése